Småskalig känsla i växande verksamhet

• Gårdshotell i Mossbystrand med restaurang, kafé, spa, relaxavdelning, konferenslokaler, tränings- och yogalokaler samt möjlighet att husera bröllop och andra större evenemang.

• Ägs sedan 2002 av Ingrid och Peter Svensson.

• Har öppet året runt med många dagliga verksamheter som nyttjar lokalerna.

• Har plats för 120 övernattande gäster i sammanlagt 52 rum.

• Värnar om en familjär känsla och en personlig relation med gästerna.

• För mer information, bokning, meny med mera: mossbylund.se

20 år har gått sedan Ingrid och Peter Svensson helt utan tidigare branscherfarenhet tog över Mossbylund, ett på den tiden ganska modest gårdshotell med 13 enkelrum i lantlig stil.

– Vi hade nyligen flyttat till trakten och tyckte att det lät mysigt med ett gårdshotell. Men jag minns egentligen inte riktigt hur vi tänkte. Ägaren var angelägen om att sälja och allt gick väldigt fort, säger Ingrid.

Samma kväll som allt hade blivit klart skålade makarna i champagne och slog sig ner framför tv:n, som just denna afton visade ett avsnitt av ”Pang i bygget” med John Cleese. Då sneglade de tyst på varandra och tänkte: Vad har vi egentligen gjort?

Ingrid skrattar gott åt minnet. Igenkänningen från tv-serien skulle leva kvar under de första åren, då hon och maken for runt och hade fingrarna med i precis allt som behövde göras i verksamheten.

Nu står 170 personer på lönelistan och Ingrid har successivt lärt sig att släppa kontrollen. Hon har också upptäckt att hon trivs med att utveckla och forma organisationen. Den dynamik som uppstår mellan olika personer på en arbetsplats både fascinerar och utmanar henne.

– När man ger sig på något nytt är det svårt att veta om man gillar det eller inte. Jag är tacksam för att jag tycker att det är kul. Det är också skönt att vara två. När det har varit som mest slitsamt har vi kunnat stötta varandra.

Ingrid och Peter har genom etappvisa utbyggnader skapat det Mossbylund som finns i dag med 52 hotellrum, trivsamma konferenslokaler, en toppmodern restaurang samt ett uppskattat spa med pooler och relaxavdelningar både inom- och utomhus.

Dessutom köpte de nyligen Abbekås hamnkrog, varpå Bongska Huset återfick sitt ursprungliga namn. Nu finns där krog, kafé, hotell och nybyggt bageri, som bakar allt bröd som serveras på Mossbylund.

– Vi bor själva nere i hamnen, så vi har varit mycket på den krogen genom åren och har funderat ett tag på att ta över.

Om satsningarna ursprungligen var chansningar i förhoppningen om att det skulle finnas en marknad har de med tiden blivit ett sätt att tillgodose ett ständigt växande behov.

Inledningsvis satsade Ingrid och Peter uteslutande på konferenser, bröllop och andra förbokade evenemang, men de riktigt stora förändringarna har skett de senaste tio åren sedan verksamheten även började ta emot privatgäster.

– Spa-avdelningen är det bästa som vi har gjort. Vintern är lång och människor behöver den avkopplingen. Intresset har inte minskat än och det roliga är att målgruppen är väldigt bred, från unga till gamla, säger Ingrid.

För två år sedan stod den senaste tillbyggnaden klar. Peter och Ingrid kläckte själva idén att utforma den som en silo, vilket känns som ett naturligt inslag i en rural miljö ett stenkast från havet. Invändigt blandas ruffig industrikänsla med mjuk komfort.

Korridorer och rum är smyckade med smakfulla och personliga inredningsdetaljer: gamla redskap, cykelstyren som klädhängare, överblivet byggmaterial som på ett estetiskt tilltalande sätt har återanvänts till rumsnummerskyltar samt familjefoton och bilder från bygden, som tillsammans skapar små collage av hemtrevnad och historia på väggarna.

Sedan regeringen blåste pandemifaran över har konferensverksamheten vaknat till liv med ett ryck. Det verkar finnas ett uppdämt behov av att ses på riktigt efter två år med digitala möten.

Mossbylund står redo. De har behållit medarbetarna, för med många ben att stå på kämpade de sig igenom coronaåren. Som minst hade de fyra gäster, men dörren stod alltid öppen, framhåller Ingrid:

– För oss är det viktigt med personlig service och att ge besökarna en upplevelse som passar just dem. Vi har lyckats med att gå från att vara ett litet, mysigt gårdshotell till en större anläggning och samtidigt bevara småskaligheten.

TEXT: Johan Bentzel | FOTO: Rebecca Wallin

Föregående artikel: Ola om Ola & The Janglers försenade Amerikagenombrott
Nästa artikel: Kulinariska innovationer vid havet
$('[data-fancybox="gallery"]').fancybox({ buttons: [ "zoom", "fullScreen", "close" ], transitionEffect: "slide" }); $(function () { $('.final-tiles-gallery').finalTilesGallery({ margin: 20 }); });