Rök, rock och en stor stark

Mitt under countryartisten Sam Outlaws bejublade konsert på Solhällan i Löderup i somras hivade någon i hans följe upp en rykande het korv på scenen. Det var inte vilken korv som helst, utan en Stor stark från den lokala korvfabriken Södra Kompaniet.

En annan amerikansk musiker berättade att han hade förätit sig på bratwurst under uppväxten. Ändå slank det ner två före konserten i Löderup.

– Blotta ordet bratwurst gav honom rysningar, men vår var den godaste han hade ätit, säger Sebastian Liljedahl, som driver Södra Kompaniet tillsammans med Jonas Bergström.

De två kockarna hade pratat länge om att börja tillverka korv innan de slutligen gjorde slag i saken. Våren 2016 drog de igång verksamheten i ett före detta fiskrökeri intill Hagestadborgs mölla.

Under högsäsong blir det cirka 80 kilo korv om dagen, vilket motsvarar cirka 700 korvar. De skapas i ett slags ordnat kaos, där alla är överallt och ingenstans på samma gång, medan hög rockmusik av klassiskt snitt dånar ut i lokalen.

I sortimentet finns också tillbehör av olika slag, exempelvis majonnäser och inläggningar. Den gemensamma nämnaren är att allt ska vara tillsatsfritt och naturligt.

Produkterna säljs framför allt i den egna butiken, som ligger vägg i vägg med rökeriet, men serveras också på ett antal restauranger i närområdet. I påskas öppnade Södra Kompaniet även en egen servering.

– Det var ett lyckodrag, eftersom det blev grillförbud halvvägs in i sommaren. Då hade det inte varit lika kul att enbart ha korvbutik. Vi räddades av att så många ville komma hit och äta lunch. Serveringen kör vi vidare med fram till jul. Sedan blir det ett litet uppehåll under vintern, säger Sebastian Liljedahl.

Södra Kompaniet är så pass etablerat nu att ägarduon har börjat leta efter nya utmaningar att komplettera verksamheten med. Tanken är att hitta ytterligare en plats att laga mat på, fast helst inte ute på en åker denna gång, utan nära där folk naturligt rör sig.

Någon form av sommarrestaurang ska det bli, men mer än så vill de inte avslöja. Det enda som är säkert är att det inte blir fokus på korv.

– Vi står så pass tryggt i det vi gör nu att vi lättare kan ta nästa steg, säger Jonas Bergström.

Men trötta på korv är de inte, understryker Sebastian Liljedahl. Under hösten väntar Mathantverks-SM i Malmö, vilket förhoppningsvis ger ytterligare uppmärksamhet och fler kunder.

– Det ska bli kul att se hur vi hävdar oss mot andra som gör liknande saker. Lite feedback är också alltid bra. Vi kommer ju så sällan ifrån gården här och har svårt att hålla koll på vad som händer på andra ställen.



TEXT: Johan Bentzel | FOTO: Rebecca Wallin Photography

Föregående artikel: Lisen Bratt Fredricson om att ha Bruce Springsteens dotter som kund
Nästa artikel: En jordnära mästerkock