Ulla Viotti skapar rum för litteraturen

ULLA VIOTTI

Yrke: Skulptör, tegelkonstnär.

Aktuell med: Skulpturen Bibliotheca – ett arkeologiskt bibliotek på Kivik Art Centre.

Ålder: 85 år.

Utbildning: School of Art, Blackpool, England 1950–51, Konstfack i Stockholm 1952–56.

Känd för: Har sedan 1969 uppfört en stor mängd offentliga verk både i Sverige och utomlands, sedan 30 år tillbaka främst i tegel, men har också haft en rad separat- och samlingsutställningar sedan 60-talet.

Andra meriter: Ingår i konstnärsgruppen WABA (World Association Brick Artists), som hon också är medgrundare till.

Läs mer: viotti.se

Länge har skulpturen Cimbris, uppförd 1998, vid Friaborg i Simrishamn varit tegelkonstnären Ulla Viottis främsta avtryck på Österlen. Med Bibliotheca har hon skapat ett nytt landmärke.

Som ett skyddsvärn för det fria ordet häver det sig upp ur marken på Kivik Art Centre. Dess runda och mjuka formspråk sticker ut från många av de omgivande skulpturerna. På bokryggarna på insidan står namnen på 60 författare med anknytning till Skåne.

– Jag har länge drömt om att göra en lång vägg med böcker, kanske till ett bibliotek, men så fick jag en chans här och då ville jag göra något som stod i kontrast mot de andra skulpturerna, som är i betong och mer kubistiska. Jag ville göra något som var lite mer organiskt och framför allt mer poetiskt, säger Ulla Viotti.

Bibliotheca är ett monument över en svunnen eller möjligen tynande epok, en hyllning till den fysiska boken i den digitala tidsåldern, men också en kapsel som bevarar och förevigar litteraturen till eftervärlden. Kan något bli mer beständigt än det som är hugget i sten?

Det svarta handslagna teglet kommer från det danska tegelbruket Petersens Tegl, som Ulla Viotti har samarbetat med i nära 30 år.

Tegelbruket grundades 1791 och drivs i dag av sjunde och åttonde generationen. När Ulla Viotti först kom dit hade de 25 anställda; nu äger familjen två tegelbruk till, har 170 anställda och exporterar till hela världen.

– De bränner med kol, vilket ger väldigt rika nyanser, från rött till svart och hela skalan däremellan. Jag kan vara där i långa perioder, ibland ett halvår och ibland bara två veckor, allt beroende på vilket slags uppdrag jag jobbar med.

Ulla Viotti återkommer också ofta till boken som estetisk form. Ett uttryck som har lockat många att vitsa om tegelstensromaner. Men då är det lätt att missa allvaret bakom: det konstnärliga allvaret, som omfattar såväl den visuella upplevelsen som teglets tyngd och taktila egenskaper, och det symboliska allvaret, med den tryckta texten som bärare av de demokratiska idéerna.

Bibliotheca har finansierats bland annat via crowdfunding. Ett stort antal privatpersoner och företag, däribland Mäklarna Ekström & Co, har bidragit med medel, men insamlingen har inte nått sitt mål och pågår fortfarande, trots att skulpturen redan är uppförd.

Den sista tegelstenen kom på plats dagen före invigningen, där Anne Swärd, nybliven ledamot i Svenska Akademien och själv förevigad i verket, fanns bland talarna och cellisten Annette Helmers framförde Gunnar Janssons specialskrivna musik. För Ulla Viotti var det ett stolt ögonblick.

Hon är mycket tacksam för den hjälp som projektledaren Axel Mörner, Olseröds konsthall, har bistått med och berömmer också murarna.

– Jag fick veta att de var riktigt lyckliga och nästan gråtfärdiga, för de älskade detta svarta, kolbrända tegel och tyckte att det var toppen att få vara med och göra en skulptur. De har verkligen gjort ett enastående arbete.


TEXT: Johan Bentzel | FOTO: Rebecca Wallin Photography

Föregående artikel: Karin Brunk Holmqvist – damen med orden
Nästa artikel: Exotisk skog frodas i Kivik