Kulinariska innovationer vid havet

• Restaurang och gårdshotell i Brantevik med åtta hotellrum.
• Ägs sedan 2017 av makarna Hans Boberg och Suzanne Grenz, som också driver verksamheten, samt av den förstnämndes syster och svåger, Catarina och Anders Boberg.
• Har öppet större delen av året (februari–december) med högsäsong på sommaren. Se hemsidan för exakta öppettider och menyer.
• Läs mer: hamngarden.se

”Blomdoft, havsbris och smakexplosioner vid havet.” Det räcker med att läsa rubriken på White Guides färska recension av Bobergs på Hamngården i Brantevik för att förstå att den utsände var mycket imponerad av både mat och miljö vid sitt besök i somras.
Att betyget blev ”mycket god klass” är föga förvånande för den som har varit där.
Med utsikt över Södra hamnen och horisontlinjen i fjärran sitter restauranggästerna som i ett ombonat vardagsrum, där de bjuds på kulinariska innovationer, välsmakande viner och personlig service.
De åtta hotellrummen, som ligger runt om och delvis ovanför matsalen, är ombonade och eftertraktade. Sedan i februari har det varit fullt och efterfrågan har varit fortsatt hög under hösten.
När de äkta makarna Hans Boberg och Suzanne Grenz tog över verksamheten för drygt fyra år sedan skrev de en utförlig visionsberättelse om gästens upplevelse och försökte visualisera var de skulle vara om tre år.
– För något år sedan konstaterade vi att den målbilden redan var passerad. Och recensionen i White Guide överträffade absolut våra förväntningar. Nu har vi börjat diskutera en ny treårsplan. År 2024 ska vi vara så mycket mer än vad vi är i dag, säger Hans.
Han och Suzanne har sin bakgrund inom finansbranschen i Stockholm och sökte sig ursprungligen till Österlen som sommargäster, då med ett fritidshus i Gislövs Stjärna. För 20 år sedan bosatte de sig permanent i Skillinge med avsikten att starta ett gårdshotell.
Av olika skäl förverkligade de inte dessa planer, utan satsade på sin konsultverksamhet i stället. När de många år senare firade sin silverbröllopsdag i Danmark tillsammans med goda vänner kom det på tal att Hamngården var till salu och att det begärda priset precis hade sänkts.
Det ledde till långa diskussioner under de kommande dagarna och mynnade ut i beslutet att ta en kontakt om stället fortfarande var till salu några veckor senare. Det var det.
Efter en visning blev Hans och Suzanne ännu mer övertygade om alla möjligheter. I januari 2017 var Hamngården deras och till påsken drog verksamheten i gång.
– Vi hade aldrig släppt våra drömmar. De hade bara fått slumra lite grann, säger Suzanne.
Hon och Hans äger 75 procent av verksamheten. Resterande del ägs av den sistnämndes syster och svåger, Catarina och Anders Boberg, som deltar i alla strategiska beslut men inte i den dagliga driften.
Suzanne är utbildad sommelier och ansvarar för valet av viner. Hans stod den första tiden i köket men insåg ganska snabbt att hans plats var bland gästerna i matsalen. Värdskapet är viktigt, att alla gäster känner att de är sedda och blir väl omhändertagna.
– Det som är kul här är att vi som ägare verkligen är mitt i verksamheten och inte bara sitter på ett kontor, säger Hans.
Den nuvarande kökschefen Emil Andersson anställdes våren 2020 och har tagit restaurangen till nya höjder. Hans känsla för smaker och texturer sitter i kroppen.
Likt Beethoven en gång kunde komponera välljudande symfonier trots förlorad hörsel behöver Emil inte stå vid spisen för att utforma nya maträtter. De går lika bra att tänka fram i soffan där hemma. Han behöver inte ens smaka på dem för att veta vad han har skapat.
Tillsammans med nyförvärven Frida Arildsson och Sofie Albrechtsson, som är hotell- respektive restaurangchef, utgör Emil den fasta personalstyrkan. Hans och Suzanne ser dem som sitt drömlag, som kan föra Hamngården till nya nivåer.
Att både Emil och Sofie är uppvuxna på Brantevik och dessutom en gång gick i samma klass sätter en extra lokal prägel på verksamheten, framhåller Hans.
– Vi vill vara en bra arbetsgivare. Även om vi just nu bygger verksamheten, så är vår ambition att den dag vi tjänar pengar ska personalen få del av resultatet. Vi vill att vår personal ska känna att även deras ansträngningar betyder något, för det är de som bär verksamheten.

Föregående artikel: Stora planer för sann Österlenpärla
Nästa artikel: Petra Damm om sina armbrytningsförebilder